Tezy do rozmów kompetencyjnych

Tezy do rozmów kompetencyjnych:
- na studia I stopnia i jednolite magisterskie stacjonarne
(w przypadku kandydatów z maturą zagraniczną jeżeli wynik egzaminu maturalnego przedstawiony jest w formie niepozwalającej na przeliczenie na punkty procentowe)
- na studia II stopnia stacjonarne
(w przypadku wszystkich kandydatów z dyplomem zagranicznym)
 

Zakres wymagań obejmuje:
 
1. Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
kierunek: Biologia I stopnia
  1. Czynniki ekologiczne (środowiskowe) ograniczające rozwój organizmów.
  2. Porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej.
  3. Tkanki roślinne i zwierzęce (podaj przykłady).
  4. Przykład łańcucha pokarmowego w dowolnym ekosystemie.
  5. Struktura i funkcje DNA.
  6. Organy rośliny okrytozalążkowej.

kierunek: Biologia II stopnia

               1. Rozmowa kwalifikacyjna oceniająca ogólną wiedzę dotycząca biologii z zakresu studiów licencjackich oraz motywację kandydatów
                   do podjęcia studiów drugiego stopnia na kierunku biologia.

kierunek: Inżynieria środowiska I stopnia

                1. Omów aspekty związane z ochroną, wykorzystaniem i przekształcaniem zasobów środowiska przyrodniczego.

kierunek: Inżynieria środowiska II stopnia

                1. Rozmowa kwalifikacyjna obejmująca zagadnienia z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, ochrony i monitoringu środowiska, gospodarki odpadami
                    i odnawialnych źródeł energii (OZE). Oceniona zostanie również motywacja kandydatów do podjęcia studiów na kierunku inżynieria środowiska. 

 

2. Wydział Filozofii Chrześcijańskiej
kierunek Filozofia I i II stopnia:
  1. Główne współczesne kierunki filozoficzne
  2. Przedstawiciele personalizmu
kierunek Psychologia:
Kierunki współczesnej psychologii
 
kierunek Ochrona Środowiska I i II stopnia:
  1. Wymień najważniejsze zagrożenia dla środowiska naturalnego
  2. Co to jest zrównoważony rozwój? Jakie są podstawowe założenia idei zrównoważonego rozwoju?
  3. Co to jest efekt cieplarniany?

 

3. Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych
kierunek: Matematyka, Informatyka, Chemia, Fizyka studia I stopnia
  1. Podstawowe własności działań na liczbach rzeczywistych
  2. Rozwiązywanie równań i układów równań pierwszego i drugiego stopnia
  3. Funkcje i jej podstawowe własności
  4. Funkcje potęgowe, wykładnicze i logarytmiczne
  5. Funkcje trygonometryczne
  6. Elementy geometrii analitycznej: równania prostej, równoległość i prostopadłość wektorów
  7. Figury i bryły geometryczne.

kierunek: chemia - studia II stopnia

  1. Podstawowe obliczenia chemiczne.
  2. Podstawowa terminologia, nomenklatura związków chemicznych, zwyczajowe konwencje i jednostki chemiczne .
  3. Główne typy reakcji chemicznych i ich cechy charakterystyczne.
  4. Podstawy procedur stosowanych w analizie chemicznej i do określania właściwości substancji.
  5. Termodynamika w chemii.
  6. Kinetyka przemian chemicznych, kataliza oraz mechanistyczna interpretacja reakcji chemicznych.
  7. Charakterystyczne właściwości pierwiastków i ich związków w tym podobieństwa grupowe i ciągi zmienności w układzie okresowym.
  8. Właściwości i reaktywność związków organicznych.
  9. Podstawowe metody syntezy w chemii organicznej.

kierunek: fizyka - studia II stopnia

  1. Struktura pasmowa ciał stałych i jej wpływ na właściwości fizyczne.
  2. Zasady termodynamiki i ich zastosowanie.
  3. Struktura materii i metody doświadczalne jej charakteryzacji.
  4. Podstawowe zasady mechaniki kwantowej.
  5. Stany skupienia materii i podstawowe teorie ich opisu.
  6. Metody obliczeniowe fizyki kwantowej.
  7. Reakcje jądrowe i cząstki elementarne.
  8. Metody pomiarowe stosowane w fizyce klasycznej.

kierunek: informatyka - studia II stopnia

  1. Programowanie strukturalne i obiektowe: podstawowe konstrukcje programistyczne oraz składnia i semantyka języków programowania.
  2. Podstawowe struktury danych  stosowane w programowaniu i sposoby korzystania z tych struktur.
  3. Podstawowe  metody  projektowania, analizowania  i programowania algorytmów;  metody obliczeniowe i algorytmy stosowane do rozwiązywania typowych problemów informatycznych  (działania na kopcach, kolejkach i grafach).
  4. Systemy baz danych, modelowanie danych, składowanie i wyszukiwanie informacji.
  5. Systemy operacyjne ze szczególnym uwzględnieniem systemów klasy Unix i Windows.
  6. Technologie sieciowe i zasady bezpieczeństwa sieci.

kierunek: matematyka - studia II stopnia

  1. Podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii mnogości: działania na zbiorach, relacja równoważności, relacja porządku, funkcje, równoliczność.
  2. Ciągi i szeregi liczbowe: definicja zbieżności, kryteria zbieżności szeregów liczbowych.
  3. Podstawy rachunku różniczkowego funkcji jednej i wielu zmiennych wraz z badaniem przebiegu zmienności funkcji oraz poszukiwaniem ekstremów lokalnych i globalnych.
  4. Podstawy całkowania funkcji jednej i wielu zmiennych, interpretacja geometryczna i zastosowanie do obliczania pól powierzchni gładkich i objętości.
  5. Podstawy algebry liniowej: przestrzeń liniowa, baza, odwzorowanie liniowe, macierz odwzorowania liniowego, macierze i wyznaczniki, rozwiązywanie układów równań liniowych o stałych współczynnikach.
  6. Własności topologiczne podzbiorów przestrzeni euklidesowych i przestrzeni metrycznych.
  7. Podstawy rachunku prawdopodobieństwa: przestrzeń probabilistyczna, prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa, zdarzenia niezależne, zmienna losowa i charakterystyki jej rozkładu, podstawowe rozkłady (dwumianowy, geometryczny, Poissona, wykładniczy, normalny).

 

4. Wydział Nauk Historycznych i Społecznych
kierunek: Archeologia, Bezpieczeństwo wewnętrzne, Ekonomia, Europeistyka, Historia, Historia Cywilizacji Śródziemnomorskiej, Historia Sztuki, Ochrona Dóbr Kultury i Środowiska, Politologia, Praca socjalna, Socjologia, Zarządzanie Dziedzictwem Kulturowym; (studia I i II stopnia)
  1. Zdefiniuj pojęcie naród oraz wymień i opisz czynniki narodowotwórcze;
  2. Scharakteryzuj władzę samorządową, ustawodawczą, sądowniczą i wykonawczą;
  3. Z jakimi problemami ekologicznymi borykają się współczesne, rozwinięte społeczeństwa oraz jaki jest udział nauki organizacji ekologicznych na rzecz uświadamiania zagrożeń wynikających z zanieczyszczania środowiska?

 

5. Wydział Nauk Humanistycznych
kierunek: Filologia Polska, Filologia - Filologia Włoska, Filologia - Filologia Klasyczna, Kulturoznawstwo, Muzeologia (na studia I i II stopnia)
 
związki między literaturą i kulturą polską a literaturą i kulturą kraju, z którego pochodzi kandydat (kontakty personalne twórców, ludzi kultury; literatura, historia, kultura i pejzaż danego kraju, regionu w literaturze polskiej; literatura, historia, kultura i pejzaż danego kraju, regionu w literaturze polski w literaturze danego kraju; prądy estetyczne, style artystyczne, szkoły literackie jako sfera wzajemnych wpływów kulturowych; intertekstualność jako obszar kształtowania się relacji międzykulturowych
 
6. Wydział Nauk Pedagogicznych
kierunek: Pedagogika, Pedagogika Specjalna (na studia I i II stopnia)
  1. Prawa dziecka oraz ich znaczenie w świecie współczesnym.
  2. Przedstaw problemy współczesnej młodzieży. Omów ich genezę i sposoby ich rozwiązania.
  3. Planowanie własnej kariery zawodowej a uwarunkowania pojawiające się na rynku pracy.
  4. Wymień znane ci instytucje wychowawcze i je scharakteryzuj.
  5. Przedstaw swoje motywy wyboru kierunku studiów

 

7. Wydział Prawa i Administracji
kierunek: Prawo, Administracja, Stosunki Międzynarodowe, Człowiek w Cyberprzestrzeni (na studia I i II stopnia oraz jednolite magisterskie)
  1. historia Polski
  2. ustrój polityczno-społeczny Rzeczpospolitej Polskiej

 

8. Wydział Prawa Kanonicznego
kierunek: Prawo Kanoniczne
  1. Podstawy ustrojowe Unii Europejskiej;
  2. Ustrój polityczny państwa polskiego;
  3. Wykonywanie władzy ustawodawczej według Konstytucji RP;
  4. Władza Prezydenta i Premiera według Konstytucji RP;
  5. Podstawy prawne samorządu terytorialnego;
  6. Rola prawa w społeczeństwie demokratycznym;
  7. Założenia Konkordatu Polskiego 1993 roku;
  8. Konstytucyjne zasady wolności religijnej w Polsce;
  9. Wpływ religijności na postawy społeczne;
  10. Rola państwa i Kościoła w przeciwdziałaniu zagrożeniom współczesnej rodziny.

 

9. Wydział Studiów nad Rodziną
kierunek: Nauki o Rodzinie studia I i II stopnia
  1. Wyjaśnij interdyscyplinarne rozumienie pojęć: małżeństwo i rodzina .
  2. Co to jest sakrament małżeństwa – dla kogo i dlaczego jest ważny?
  3. Jakie są cechy miłości dojrzałej?
  4. Scharakteryzuj podstawowe funkcje rodziny.
  5. Wychowanie i opieka nad dzieckiem w rodzinie.
  6. Na czym polega rozwój zdrowej i zintegrowanej osobowości?
  7. Charakterystyka dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej człowieka.
  8. Co to jest płodność? Jakie są metody rozpoznawania płodności?
  9. Co oznacza postawa „za życiem”? Jak oceniasz antykoncepcję, aborcję, „in vitro”?
  10. Społeczno-polityczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny.
 
 
10. Wydział Teologiczny
kierunek Teologia (wszystkie specjalności) tj.,
  • teologia,
  • coaching i mediacje społeczne
  • specjalność nauczycielsko - katechetyczna
  • turystyka krajów biblijnych
  • katolicka telewizja internetowa
  1. Prawdy wiary katolickiej zawarte w symbolach wiary
  2. Sakramenty – cel, szafarze, liturgia udzielania, skutki
  3. Modlitwa Pańska jako program życia chrześcijanina
  4. Życie moralne w Chrystusie (Dekalog)
  5. Biblia – powstanie, księgi, orędzie
  6. Historia Kościoła jako historia działania Boga
 
kierunek: Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna (specjalność dziennikarstwo i komunikacja medialno - kulturowa)
  1. Tragedia pod Smoleńskiem (10.04.2010 r.):

a. skutki dla polityki europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowo-Wschodniej)
b. sposób relacjonowania i komentarze w mediach polskich i zagranicznych

  1. Internet – szansa czy zagrożenie dla rozwoju prasy, radia i telewizji?
  2. Proszę scharakteryzować i omówić główne tytuły prasowe w swoim kraju.
  3. Jakie cechy osobowości powinien mieć dziennikarz?
  4. Druk, fotografia, radio, telewizja, Internet:

a. historia powstania tych wynalazków
b. skutki ich wynalezienia i wpływ na kształtowanie kultury i styl życia ludzi.
 

kierunek: religioznawstwo:

  1. Religia – zjawisko duchowe, społeczne, kulturowe, polityczne.
  2. Wielkie systemy religijne dziś.
  3. Polska, Europa, Świat – aktualna sytuacja religii w świecie.
  4. Konflikty religijne.
  5. Dialog międzyreligijny i międzykulturowy – szanse, wyzwania, możliwości.

studia II stopnia:

  1. Elementy komunikacji niewerbalnej w przekazach audiowizualnych
  2. Fenomen telewizji jako nośnika treści propagandowych
  3. Zagrożenia i wyzwania cywilizacji ikonicznej wobec kultury werbalnej
  4. Potrzeba edukacji medialnej we współczesnym społeczeństwie
  5. Problem uzależnień od korzystania z mediów
  6. Fake news jako problem współczesnego dziennikarstwa
  7. Transformacja komunikacji internetowej w erze Web 2.0
  8. Aplikacje społecznościowe: nowy etap komunikacji
  9. Jakościowe i ilościowe metody badań społecznych i marketingowych
  10. Narzędzia kreowania marki
  11. Charakterystyka reklamy komercyjnej, politycznej i społecznej
  12. Etyka i kodeksy etyczne w public relations
  13. Rynek medialny w moim kraju

 

WYKAZ SAL, w których odbędą się rozmowy kwalifikacyjne dla posiadaczy matur i dyplomów zagranicznych: plik pdf

Copyright © 2018 UKSW Wszelkie prawa zastrzeżone
Informacja o ciasteczkach