Nazwa kierunku: Psychologia
Poziom kształcenia: jednolite magisterskie
Forma studiów: stacjonarne, niestacjonarne
Czas trwania: 5 lat
Jednostki prowadzące (nazwa wydziału, nazwa instytutu): Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Instytut Psychologii
Psychologia studia stacjonarne
W Instytucie Psychologii na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej UKSW prowadzone są jednolite (pięcioletnie) studia magisterskie na kierunku: Psychologia. Program pierwszych trzech lat studiów obejmuje wiedzę z zakresu podstaw biologicznych, humanistyczno-społecznych, metodologicznych i statystycznych psychologii, a także kształcenie z zakresu wszystkich podstawowych subdyscyplin psychologii. Następnie studenci wybierają jedną z czterech specjalności: (1) Psychologia kliniczna i psychoterapia, (2) Psychologia pracy i organizacji, (3) Psychologia wspomagania rozwoju, lub (4) Psychologia sądowa i penitencjarna. W związku z tym program IV i V roku studiów jest sprofilowany w ramach wybranej specjalności praktycznej.
Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej itd.). Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne procesy psychiczne i emocjonalne, a także analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym i uzależnieniom oraz zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Absolwent zna wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej. Rozumie i posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii.
Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych oraz technik badawczych. Absolwent potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosownych technik badawczych. Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do diagnozy sprawności funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne), osobowości, zaburzeń psychoneurologicznych, zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych. Potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej dla różnych form dysfunkcyjnych.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. Jest merytorycznie przygotowany do pracy w na stanowisku psychologa m.in. w służbie zdrowia, pomocy społecznej, poradnictwie zawodowym, placówkach wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych oraz wszystkich tych instytucjach, w których zachodzi potrzeba diagnozy lub poradnictwa psychologicznego. Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne (analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itd.). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu psychologa.
Instytut Psychologii w pełni wdrożył Europejski System Transferu Punktów (ECTS), a także podjął współpracę międzyuczelnianą w zakresie programów MOST i SOCRATES/ERASMUS
Psychologia studia niestacjonarne
Instytut Psychologii WFCh prowadzi jednolite (pięcioletnie) studia magisterskie z psychologii w trybie niestacjonarnym. Limit miejsc wynosi 100. Absolwenci uzyskują tytuł magistra psychologii. Zajęcia odbywają się 2 razy w miesiącu w piątkowe popołudnia i w weekendy. Program studiów niestacjonarnych jest analogiczny do programu studiów dziennych, przy czym jest on realizowany przy zredukowanej liczbie godzin zajęć dydaktycznych i tym samym zwiększonych wymaganiach studiowania zaocznego (poza zajęciami na uczelni). Program pierwszych trzech lat studiów obejmuje wiedzę z zakresu podstaw biologicznych, humanistyczno-społecznych, metodologicznych i statystycznych psychologii, a także kształcenie z zakresu wszystkich podstawowych subdyscyplin psychologii. Następnie studenci wybierają jedną z dwóch specjalności: (1) Psychologia kliniczna i psychoterapia, lub (2) Psychologia pracy i organizacji. W związku z tym program IV i V roku studiów jest sprofilowany w ramach wybranej specjalności praktycznej. Kadrę wykładowców stanowią profesorowie i młodsi pracownicy naukowi Instytutu Psychologii UKSW, a także wykładowcy innych uczelni.
Wiedza
Po ukończeniu studiów absolwent posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z różnych perspektyw (ewolucjonistycznej, psychoanalitycznej, behawioralnej, poznawczo-społecznej, humanistycznej itd.). Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować różne procesy psychiczne i emocjonalne, a także analizować i interpretować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym i uzależnieniom oraz zapobiegającym potencjalnym zaburzeniom rozwoju i patologii w zakresie procesów psychicznych. Absolwent zna wybrane metody i narzędzia diagnozy oraz interwencji psychologicznej. Rozumie i posiada wiedzę na temat nowoczesnej metodologii badań bazującej na zaawansowanej statystyce i aktualnej psychometrii.
Umiejętności
Po ukończeniu studiów absolwent posiada umiejętności doboru narzędzi diagnostycznych oraz technik badawczych. Absolwent potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do interpretacji danych empirycznych oraz ocenić wartość stosownych technik badawczych. Potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do diagnozy sprawności funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne), osobowości, zaburzeń psychoneurologicznych, zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych. Potrafi dobrać techniki i sposoby pomocy psychologicznej dla różnych form dysfunkcyjnych.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu studiów absolwent posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. Jest merytorycznie przygotowany do pracy w na stanowisku psychologa m.in. w służbie zdrowia, pomocy społecznej, poradnictwie zawodowym, placówkach wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych oraz wszystkich tych instytucjach, w których zachodzi potrzeba diagnozy lub poradnictwa psychologicznego. Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne (analizować zagadnienia zdrowia, patologii, stresu itd.). Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane z wykonywaniem zawodu psychologa.
Zasady kwalifikacji na studia I stopnia stacjonarne
Wymagany przedmiot
|
Przelicznik dla poziomu
|
język polski - część pisemna
|
podstawowy p1 = 0,20
albo rozszerzony p1 = 0,30
|
język obcy nowożytny - część pisemna
|
podstawowy p2 = 0,15
albo rozszerzony p2 = 0,20
|
przedmiot do wyboru*
|
podstawowy p3 = 0,30
albo rozszerzony p3 = 0,50
|
* uwzględniany jest jeden z przedmiotów wskazany przez kandydata spośród zestawu: biologia, matematyka, fizyka z astronomią, historia, chemia, geografia, filozofia.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3
gdzie:
W1 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka polskiego (część pisemna),
W2 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego (część pisemna),
W3 – liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z przedmiotu do wyboru (część pisemna),
p1 – przelicznik dla poziomu z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla poziomu z języka obcego,
p3 – przelicznik dla poziomu z przedmiotu do wyboru.
Jeśli kandydat na świadectwie maturalnym ma odnotowany z jednego przedmiotu wynik zarówno na poziomie rozszerzonym jak i podstawowym, to w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest wynik z poziomu, który po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje wyższą wartość.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów ze starą maturą:
Sposób przeliczania starej matury na punkty:
Matura po 1991 roku
ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %
Matura do 1991 roku
ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 40 %
Wymagany przedmiot
|
Rodzaj egzaminu
|
Przelicznik
|
język polski
|
część pisemna
|
p1 = 0,20
|
część ustna
|
p2 = 0,20
|
język obcy nowożytny
|
część ustna
albo ocena końcoworoczna**
|
p3 = 0,20
p3 = 0,10
|
przedmiot do wyboru*
|
część pisemna
albo ocena końcoworoczna**
|
p4 = 0,40
p4 = 0,10
|
* uwzględniany jest jeden z przedmiotów wskazany przez kandydata spośród zestawu: biologia, matematyka, fizyka, historia, chemia, geografia.
** ocena końcoworoczna uwzględniana tylko wtedy, gdy kandydat nie zdawał przedmiotu.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3 + p4W4
gdzie:
W1 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części pisemnej) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty rekrutacyjne,
W2 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części ustnej) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty rekrutacyjne,
W3 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego (w części ustnej), bądź punktów za ocenę końcoworoczną jeśli kandydat nie zdawał języka obcego nowożytnego (w części ustnej) na maturze po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty rekrutacyjne,
W4 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z przedmiotu wskazanego przez kandydata (w części pisemnej), określonego jako przedmiot do wyboru, bądź punktów za ocenę końcoworoczną z tego przedmiotu jeśli kandydat nie zdawał go na maturze, po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty rekrutacyjne,
p1 – przelicznik dla części pisemnej z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla części ustnej z języka polskiego,
p3 – przelicznik dla części ustnej z języka obcego nowożytnego, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej,
p4 – przelicznik dla części pisemnej z przedmiotu wskazanego przez kandydata, określonego jako przedmiot do wyboru, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej z tego przedmiotu.
Zasady kwalifikacji z Maturą Międzynarodową oraz Maturą Europejską
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Międzynarodową i uzyskali na dyplomie IB przynajmniej 37 punktów, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Europejską i uzyskali na dyplomie EB ocenę ogólną przynajmniej 88 punktów na 100, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Przyjęcie kandydatów z dyplomem IB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 37 punktów z zastrzeżeniem ust. 11 oraz kandydatów z dyplomem EB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 88 punktów, następuje w oparciu o kryteria przyjęć osób z „nową maturą” oraz zgodnie z poniższą tabelą, w której przyjmuje się że:
- - dla Matury Międzynarodowej: poziom niższy - standard level, zwany dalej SL, przedmiotu zdanego przez kandydata odpowiada poziomowi podstawowemu przedmiotu zdanego na egzaminie maturalnym, a poziom wyższy - high level, zwany dalej „HL” - poziomowi rozszerzonemu;
- - dla Matury Europejskiej: za poziom podstawowy uznaje się L2 i L3 (liczba godzin tygodniowo), a za poziom rozszerzony uznaje się L4 i L5 oraz matematykę L5+3 (liczba godzin tygodniowo):
MATURA IB
|
MATURA EB
|
NOWA MATURA
|
MATURA IB
|
MATURA EB
|
NOWA MATURA
|
Poziom SL
|
Poziom podstawowy
|
Poziom podstawowy
|
Poziom HL
|
Poziom rozszerzony
|
Poziom rozszerzony
|
7
|
9,00-10,00
|
100%
|
7
|
8,00-10,00
|
100%
|
6
|
8,00-8,95
|
86%
|
6
|
7,00-7,95
|
85%
|
5
|
7,00-7,95
|
72%
|
5
|
6,00-6,95
|
70%
|
4
|
6,00-6,95
|
58%
|
4
|
5,00-5,95
|
55%
|
3
|
5,00-5,95
|
44%
|
3
|
4,00-4,95
|
40%
|
2
|
4,00-4,95
|
30%
|
2
|
3,00-3,95
|
25%
|
1
|
1,00-3,95
|
0
|
1
|
1,00-2,95
|
10%
|
Wynik rekrutacyjny kandydata przystępującego do Matury Międzynarodowej, który na egzaminie w ramach programu Matury Międzynarodowej, którego zdanie potwierdza dyplom IB, uzyskał mniej niż 24 punkty, wynosi 0 punktów.
Dla przedmiotów, których kandydaci z dyplomem IB albo EB nie mają możliwości zdawać na maturze ze względu na program matury realizowany w danej szkole, ustala się odpowiedniki w tabeli poniżej, z zastrzeżeniem, że w przypadku kandydatów, którzy nie mieli możliwości zdawania na Maturze Międzynarodowej albo Maturze Europejskiej języka polskiego, dopuszcza się wzięcie pod uwagę przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego jako odpowiednika języka polskiego innego zdanego przez kandydata języka A1 (w przypadku Matury IB) albo języka L1 lub L1+3 (w przypadku matury EB), przy czym przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego nie może być wzięty pod uwagę dwukrotnie ten sam język:
Przedmiot na maturze polskiej
|
Odpowiedniki na maturze IB
|
Odpowiedniki na maturze EB
|
język polski
|
* język A1 (z grupy 1)
|
* język L1
|
wiedza o społeczeństwie
|
* business i management * ekonomia * historia
* filozofia * psychologia * antropologia
|
* filozofia * historia * geografia * ekonomia
|
historia sztuki
|
* historia * przedmiot z grupy „sztuka”
|
* historia
* sztuka * muzyka
|
historia muzyki
|
* historia * przedmiot z grupy „sztuka”
|
* historia
* sztuka * muzyka
|
Kandydatom z dyplomem EB, którzy posiadają na dyplomie wynik z języka obcego na poziomie L2+3, uznaje się ten wynik za równoznaczny wynikowi języka obcego nowożytnego zdanego na poziomie dwujęzycznym na egzaminie maturalnym.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia otrzymują LAUREACI następujących olimpiad stopnia centralnego:
-
wiedzy ekologicznej – 3 miejsca,
-
matematycznej – 3 miejsca,
-
literatury i języka polskiego – 3 miejsca,
-
informatycznej – 3 miejsca,
-
fizycznej – 3 miejsca,
-
filozoficznej – 3 miejsca,
-
biologicznej – 3 miejsca
ZASADY KWALIFIKACJI NA STUDIA NIESTACJONARNE
Podstawę przyjęcia na studia niestacjonarne stanowi złożenie, po dokonaniu rejestracji w IRK, wymaganych dokumentów w wyznaczonych terminach, do momentu wyczerpania limitu miejsc.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Informacje: https://rekrutacja.uksw.edu.pl/matura_dyplom_zagraniczny
Dodatkowe informacje / dodatkowe dokumenty
1) wydrukowana ankieta kandydata na studia, wypełniona poprzez uzupełnienie formularza dostępnego na osobistym koncie rekrutacyjnym w systemie IRK, podpisana przez kandydata;
2) świadectwo dojrzałości w oryginale lub odpis świadectwa dojrzałości wystawiony przez szkołę (w przypadku egzaminu dojrzałości) lub przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną (w przypadku egzaminu maturalnego), posiadający moc oryginału albo duplikat świadectwa dojrzałości (dotyczy maturzystów, którzy utracili świadectwo) albo dyplom IB (albo EB) albo świadectwo maturalne uzyskane za granicą
- kandydat składa wraz z egzemplarzem oryginalnym również kserokopię
3) dowód wniesienia opłaty za Elektroniczną Legitymację Studencką (ELS).